رویداد زلزله و مدیریت بحران پس از آن

رویداد زلزله و مدیریت بحران پس از آن

رویداد زلزله و مدیریت بحران پس از آن

در این رویداد، دکتر علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به اهمیت ورود زیست‌بوم نوآوری کشور به حوزه مخاطرات طبیعی پرداخت و گفت: در مسئله مخاطرات طبیعی، شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های بسیاری برخوردارند تا کشور را در کاهش میزان خسارات وارده و مدیریت بحران یاری دهند. وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان جهت مزیت‌آفرینی در مدیریت بحران‌های منتج از مخاطرات طبیعی از جمله زلزله ظرفیت‌های قابل توجهی دارند و بلایای طبیعی نیز از جمله رخدادهایی هستند که دولت‌ها باید برای مدیریت آن‌ها برنامه‌های مدون و مشخصی داشته باشند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: بدیهی است که امکان جلوگیری از رخداد بلایای طبیعی وجود ندارد، لذا تمرکز دولت‌ها باید معطوف بر اقداماتی باشد که اولا منجر به ارتقای تاب‌آوری ساختارهای شهری حین رخداد این بلاهای طبیعی بشود و خسارت‌ها را به حداقل برساند و دوم توان اجرایی حاکمیت را در انجام امور بعد از رخداد حادثه افزایش دهد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شرایط جامعه را به حالت عادی باز گرداند.

در این برنامه همچنین دکتر حمیدرضا شاهوردی، مشاور عالی هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، درباره ضرورت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم نوآوری به عرصه بحران‌های طبیعی کشور گفت: امروز، پس از بارش‌های سیل‌آسایی که در سراسر کشور رخ داده در حال دست و پنجه نرم کردن با حجم عظیم خساراتی هستیم که سیل در گوشه‌گوشه کشور به راه انداخته و همین مسئله نشان می‌دهد که ورود حوزه فناوری برای کاهش خسارات بحران‌های طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در ادامه این رویداد نیز علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به فعالیت‌های سازمان متبوع خود در حوزه تاب‌آوری در برابر زلزله پرداخت و با بیان اینکه تهران شهری بر روی گسل است و وقوع زلزله در این شهر امری محتوم بشمار می‌آید، گفت: سامانه‌های مختلفی درباره پیش‌بینی‌های خسارت‌های ناشی از زلزله و تدوین رویکردی در برابر آن‌ها طراحی شده است. وی افزود: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این‌باره انجام شده، تدقیق نقشه گسل‌های تهران است و این فعالیت همچنان استمرار دارد.

همچنین در حاشیه این رویداد، نمایشگاهی از محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد و حاضرین در جلسه از این نمایشگاه بازدید کردند. لازم به ذکر است، در این رویداد ۳۸ طرح ارسال گردیده بود که پس از داوری‌ ۲۲ طرح پذیرش شد. در همین راستا، سامانه جامع مدیریت بحران، به عنوان طرح منتخب در این رویداد، معرفی گردید.

سامانه جامع مدیریت بحران، که توسط شرکت دانش بنیان بهین ره آورد بهبود توسعه داده شده است، ترکیبی از روش‌های تحقیق در عملیات (روش‌های بهینه‌سازی ریاضی و شبیه‌سازی) و روش‌های تصمیم‌گیری در مدیریت و سیستم‌های مدیریت اطلاعات می‌باشد. در طراحی این سیستم تلاش شده است تا از منابع علمی و پژوهش‌های داخلی و خارجی شناخته شده بهره گرفته شود. همچنین تازه‌ترین روش‌ها و رویکردهای علمی موجود، تجربیات، خواسته‌ها و نیازمندی‌های خبرگان حوزه بحران، چارچوب‌ها و الگوهای موفق مدیریت بحران، رویکردهای نوین و اسناد بالادستی و جهانی در نظر گرفته شود و نیز طیف وسیعی از نرم افزارهایی که به‌منظور کمک به فرایند مدیریت بحران طراحی شده‌اند، تحت بررسی قرار گیرند تا چارچوبی جامع و بومی به مدیران بحران میهن اسلامی عزیزمان تقدیم گردد.

لازم به ذکر است، 12  سامانه  و  165  ماژول سامانه جامع مدیریت بحران، دارای تأییدیه دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌باشد.

منبع:

https://www.inif.ir


شرکت دانش بنیان بهیـن ره‌آورد بهبود سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.